maanantai 18. helmikuuta 2013

Ihanan monipuoliset vihannesjauheet

Kun hampaani halkesi linssisalaatissa olleen yhden kivenkovaksi jääneen linssin vuoksi ja minun piti odotella hammaslääkärille pääsyä 3 päivän ajan;päätinkin toteuttaa suunnitelmissa olleen mehupaaston.Olin siirtänyt sitä viileän sisälämpötilan johdosta,mutta nyt kun pelkäsin että hammasparka menee vielä huonompaan kuntoon jos syön jotain kovaa niin mehupaaston aloittaminen sujuikin helposti.Ja niinpä otin esille  hyllyllä pölyä pitkään  keränneen mehulinkoni 
jonka avulla sitten linkosin kaikenlaisia mehuja 3 päivän ajan.Hammaslääkäristä puheenollen;minulla on täällä ihana Skoonen murretta puhuva ruotsalainen hammaslääkäri:)
Linkouksen sivutuotteena syntynyttä kuitumassaa ei koskaan kannata heittää pois,sillä siitä  saa tehtyä tosi herkullisia raakakräkkereitä ja paljon muutakin.Linkosin erikseen punajuuria sekä porkkanoita ja laitoin niistä syntyneen kuitumassan kuivuriin,jossa massa  kuivuu nopeasti koska suurin osa nesteestä on siitä jo poistettu.Kuitumassan kuivaus sujuu hyvin myös uunissa kaikkein alhaisimmassa lämpötilassa.Kun massa on täysin kuivaa saa siitä jauhamalla hienojakoista jauhetta. Vaikka mehut on massasta puristettu pois,jää siihen paljon makua joka vielä korostuu kuivattaessa ja jauheen kuitupitoisuus on erittäin korkea.Nämä jauheet ovat ihanan monipuolisia: niillä voi värjätä ja maustaa taikinoita,pastaa ,lisätä smoothien joukkoon ja vaikka salaatinkastikkeisiin.

15 kommenttia:

  1. Tuo onkin hyvä vinkki säilöä kuitumassa, jos mehustaa paljon. Omani tosin menee yleensä jatkojalostukseen saman tien.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti;kaikki pitää hyödyntää.Ja tuo kuitumassa onkin niin hyvä jatkojalostuksen suhteen;D

      Poista
  2. Wow, todella hyvä niksi! Ja todella, tuollaisia kuin heittäisi smoothien sekaan tulisi vähällä vaivalla koko päivän vihanneskiintiö melkein täyteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja noilla saa tosi kivasti sekä väriä ja makua taikinoihin ja muihin juttuihin:) Ja kuitua;D Jeps,kun ei ehdi niin noita vaan heittää sinne smoothien sekaan;D

      Poista
  3. mielenkiintonen ja aivan uus juttu mulle. Blogissani ois haaste sulle jos kiinnostaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo jauheet ovat todella kivoja.Kiitos haasteesta,tulen katsomaan.

      Poista
  4. Ikävä juttu tuo hammas. Mutta aivan mahdottoman hieno juttu nämä jauheet. Olen kerran ollut mehupaastolla, eikä se ollut ihan helppoa, kun pyörrytti jatkuvasti. Oletko sä säännöllisesti sellaisella?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps,hampaan rikkoutuminen ei ole kivaa:( Mutta tosiaankin kivat nämä jauheet,niitä voi lisätä moneen.Olen yrittänyt olla mehupaastolla vähintään kerran vuodessa,mieluummin useamminkin.Luulen että kun en syö lihaa niin minulle se on helpompaa.

      Poista
    2. Mä sain silloin mehupaastolla pahan 5 kk:n ulkomaanmatkalta saadun "taudin" loppumaan, joten luotan kyllä kovasti paaston voimaan. Ehkä nyt mulla olisi paremmat mahdollisuudet paastota, kun tietoa ja ymmärrystä olisi enemmän. Aloitatko sä paastoamisen suoraan siirtymällä nestejuomiin, vai syötkö jotenkin kevyemmin paastoa edeltävän ajan?

      Poista
  5. miten sä saat sen massan pysymään kuivurissa ilman sen valumista rei'istä alemmalla tasolle? käytätkö voipaperia? olen pohtinut asiaa mutten vielä päässyt tositoimiin näiden hedelmätahnakarkkien, fruitskins jen kanssa...

    VastaaPoista
  6. Mulla tuli kuivurin mukana 3 kiinteää,irrotettavaa pohjaa,jotka laitetaan ritiläkerroksen päälle. Niistä ei valu mitään. Ja koska mulla ei ole niitä pohjia kaikkiin kerroksiin;käytän myös leivinpaperia jos teen suurempia määriä.

    VastaaPoista
  7. Ihan mahtavaa! Kiitos vinkeistä :) Olen miettinyt monet kerrat, että mitä sille mehulinkouksesta jäävälle massalle tekisi ja on harmittanut heittää pois. Toi kuivaus muistetaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä mehulinkouksesta jäänyttä massaa onkin tosi sääli heittää pois kun siitä saa tehtyä kivoja juttuja.Tällaiset jauheet ovat ihania ja monikäyttöisiä:)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...