tiistai 14. syyskuuta 2010

Marinoitua ruusukaaliherkkua

Ruusukaalia marinoituna
Viime viikolla Jerusalemissa sain tuttavaperheen luona ihanalla tavalla valmistettua ruusukaalia,jonka ohje piti heti saada! Koska olen tällä vähähiilarisen kuurin ensimmäisellä jaksolla,tämä olikin ainoa ruoka,jota siellä söin ja todella pidin siitä.Suomessa usein ostin  ruusukaalia kun sitä sai tuoreena,mutta täällä en ole tainnut kertaakaan nähdä tuoreita ruusukaaleja.Tosin joku kertoi ,että luomumarketissa oli luomuruusukaaleja viime viikolla,mutta että  ne olivat sekä kalliita,pieniä ja väsähtäneiden näköisiä.Joten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin hankkia pussi pakastettuja ruusukaaleja.Pussi pakastettuja ruusukaaleja painoi 800 grammaa,mutta todennäköisesti siitä lähti jonkun verran pois sulaessa;en punninnut.

Marinoitua ruusukaaliherkkua
  • n. 800 gr tuoreita tai pakastettuja ruusukaaleja
  • 100 grammaa mantelilastuja
  • 3 valkosipulinkynttä
  • ½ dl sitruunamehua
  • 3 rkl oliiviöljyä
  • suolaa,mustapippuria

Ruusukaalini olivat kotiin tullessa jo aika hyvin sulaneita,joten laitoin ne lävikköön,kaadoin kiehuvaa vettä päälle,ja odotin,kunnes vesi oli niistä haihtunut. Jos käyttää tuoreita ruusukaaleja,niitä tulee keittää ihan lyhyt hetki,niin että ne hieman pehmenevät.
Laita ruusukaalit kulhoon.Paahda mantelit hetken pannulla,kunnes ne saavat hieman väriä. Lisää ruusukaalien joukkoon murskattu valkosipuli,sitruunamehu, oliiviöljy, suola ja pippuri. Sekoita.Lisää mantelit lopuksi ja sekoita hyvin.Anna ruusukaalien marinoitua muutaman tunnin ennen tarjoilua (kylmänä).
Laitoin näihin ruusukaaleiheni runsaasti mantelilastuja,mutta niiden määrä voi olla pienempi.Itse pidin kaikesta eniten rapeiden mantelilastujen ja pikkukaalien yhdistelmästä. Huomasin tätä tehdessä,että ruusukaalissa on muita kaaleja enemmän hiilihydraatteja:yhdessä kupissa on nettihiilareita 7,1 gr. Tämän kuurin ensimmäisen jakson aikana tulee viiden tunnin sisällä nautittu enimmäishiilihydraattimäärä olla 5 grammaa,joten tämä menee hieman yli,ja syödessäni sitä viime viikolla menin aika paljonkin yli tuon sallitun määrän,mutta selvästi on senttejä jo hävinnyt jonkun verran.Jos liikkuisin enemmän (kuuma,en vielä kunnolla jaksa..)niin painonpudotus olisi nopeampaa,mutta edelleenkin on ollut tosi helppoa olla tällä ruokavaliolla ,ja paino putoaa,joskin hitaasti.

Ruusukaaleja toivottavasti löydän jossain vaiheessa myös tuoreena,sillä haluaisin marinoida niitä kuivurissani raakatyyliin.

27 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen resepti. Itse en ole viela onnistunut tekemaan ruusukaalia siten, etta se maistuisi. Tassa on selvasti valimeren makua, mutta valimerella ei ilmeisesti kasvateta ruusukaalia?

    VastaaPoista
  2. Anna;Minäkään en ennen ole onnistunut saamaan ruusukaalista mitenkään erityisen muistettavaa ruokaa.Välimeren tyyliin tämä ruoka,mutta taitaa olla niin,että täällä kasvatetaan ruusukaalia vain ihan pikkuisen,jos tuolta luomumarketista sellaista löytyi.

    VastaaPoista
  3. Itse pidän kovasti ruusukaalista höyrytettynä ja vähän tuohon tapaan valmsitettuna. Olen tosin lisännyt vielä raastettua sitruunankuorta. Omat kokeiluni ruusukaalista raw-foodina eivät ole olleet kovin hyviä, mutta jos onnistut, niin olisi kiva saada siitä postaus!

    VastaaPoista
  4. Okriina;sitruunankuori tuohon varmasti sopisikin lisäksi. Luulen,että ruusukaali on vähän ongelmallinen aines raakakeittiössä,ei raakana ainakaan ole muistini mukaan hyvää,mutta ajattelin,että jos sen paloittelisi ja sitten ehkä hieman kuivattaisi marinointikastikkeessa.

    VastaaPoista
  5. Oi, tämäpä kuulostaa hyvältä ja mukavan simppeliltä! Huomasin joskus yllätyksekseni tykkääväni ruusukaaleista ja olen satunnaisesti miettinyt, voisikohan niille tehdä jotain muutakin kuin uittaa voissa ja käyttää lisukkeena. Näköjään voisi :)

    VastaaPoista
  6. Kuulostaa hyvältä! Kaikkia aineitakin löytyy kaapista. =)

    VastaaPoista
  7. Tiia:itsekin olin yllättynyt,että ruusukaalit olivat näin tehtyinä tosi hyviä.Kannattaa kokeilla!

    Paula.Oli tosi hyvää tosiaankin:-)

    VastaaPoista
  8. Tätä ruusukaaliherkkua aion kokeilla. Nyt löytyvät helposti aineet meiltäkin. :)

    VastaaPoista
  9. Tuo kuulostaa hyvältä idealta!! Mulla on pieni onglema ruusukaalin kanssa, siis se, etten oikein keksi sopivia reseptejä! Täällä ruusukaaleja ei saa aina kaupasta, mutta silloin kun niitä myydään, olisi kiva voida hyödyntää niitäkin! Kiva idea! :)

    VastaaPoista
  10. Italiansalaatti:Ruusukaali tuppaakin olla vähän sellainen,ettei siitä helposti ihan hyvää saa.Tällä tavoin laitettuna taas oli hyvää:-)

    VastaaPoista
  11. en viime talvena juuri muuta syönytkään kun ruusukaaleja ja nyt ne on taas tullut kauppaan niin luulen että käy taas samoin :)

    paistan vaan nopeesti vähän mustaa kaaleihin(+ kesäkurpitsa, paprika ja kaikki) ja lisään sitte pikkusen vettä ja keittelen vähän aikaa. luulen että ne olisi silti monien mielestä vielä silti raakoja. jos oon hurjalla päällä pistän pikkusen tuorejuustoa tai vastaavaa jos on kaapissa.

    syön niitä kyllä myös raakana sellasenaan..

    VastaaPoista
  12. Minäkin olen aloittanut vähähiilarisen ruokavalion, lähinnä painonpudotukseen ja ainaisen väsymyksen ja makeannälän taltuttamiseksi. Aloitin ronskisti suht tyylipuhtaalla Atkinsilla, mutta nyt viikon ängettyäni proteiinia ja rasvaa en kestä enää!
    Olisiko sinulla hyviä vinkkejä vähähiilariseen kesvisvoittoiseen ruokavalioon? Luomu, lähi- ja kausituotteet sekä superfoodit ovat kuuluneet aikaisemmin ruokavalioonio (ja leipä, pasta, riisi..) Tsemppiä sinulle! T:Anne

    VastaaPoista
  13. Mielenkiintoinen resepti! Myös minä yritän aloitella vähähiilarista dieettiä turvotuksen takia. Mieluusti saisi painokin pudota 3-5 kg edes.
    Olen kuullut niin monelta positiivista palautetta siitä, miten paino on lähtenyt putoamaan.

    VastaaPoista
  14. Aleksi:ai sä olet noinkin ihastunut ruusukaaleihin.Tämä oli mulle eka kerta kun kunnolla tykkäsin niistä.Raakana kerran maistoin Suomessa,mutta mun mielestä tämä on sellainen kaalilajike,joka ehdottomasti tarvitsee jonkinlaista kypsennystä.Raakana on aika kovakin.

    Anne:Kun syö paljon hiilareita,etenkin huonoja sellaisia.niin se vaikuttaa verensokeriin ja väsyttää.Atkinsin dieetti onkin aika raju;tämä omani on kyllä erilainen,Muistaakseni Atkinsin dieetissä ei paljon kasviksia saanutkaan syödä.Syön paljon salaatteja,ja jonkun verran höyrytettyjä kasviksia,paitsi porkkanaa,maissia,perunaa,bataattia,punajuurta,joita vältän nyt.Sen lisäksi sitten juustoa (mutten kaikkein rasvaisimpia,vaan raejuustoa,valkoista kotijuuston tapaista juustoa sekä vuohenjuustoa)kalaa,pähkinöitä,avokaadoa,tofua jne.ja aika kivasti,vaikkakin hitaasti,on paino pudonnut jatkuvasti.Näin hitaasti pudoten se onkin parempi.Kiitos tsempeistä ja samoin sinullekin tsemppejä!

    Äitiliini:kun jättää pahat hiilihydraatit (sokeri,valkoiset viljatuotteet)pois niin paino kyllä lähtee laskemaan ja turvotuskin häviää.

    VastaaPoista
  15. Tuopa näyttää hyvältä, kokeiluun menee.

    En tiennytkään, että sinäkin karppaat :D

    VastaaPoista
  16. Hoover:oli hyvää.Joo,nyt karppaan,ei ollut paljon vaihtoehtoja kun paino parin vuoden aikana nousi hurjaa vauhtia,eikä mikään auttanut.Nyt on jo vähän senttejä karissut 4 viikon karppauksen aikana...

    VastaaPoista
  17. Voi että.. näitä ruusukaaleja tuli tehtyä juuri vähähiilarisen aikaan enemmän.. Jakavat vaan mielipidettä meidän taloudessa niin pahasti että yksin joudun ne yleensä syömään. Tämä resepti vaikutti simppeliltä ja hyvältä!

    VastaaPoista
  18. Hyvän näköistä ja kuulostaakin maukkaalta! Minä tykkään ruusukaalista. Täälläkään ei aina tuoreita ole tarjolla, mutta kyllä nuo pakastetutkin menettelevät paremman puutteessa.:)

    VastaaPoista
  19. Ui jui, näyttää hyvältä! Olen tehnyt ruusukaaleja usein valkosipulin kera - mantelit kuulostavat ihanalta lisältä!

    VastaaPoista
  20. Kmsu:En ihan kauhean suuri ruusukaalifani ole, mutta näin oli tosi hyvää!

    Tiina:Juu oli hyvää:-)Nimenomaan ne mantelit oli ihana lisä kaalien seurana,laitoinkin niitä oikein runsaasti.

    VastaaPoista
  21. Pidän ruusukaalista ihan valtavasti, ja lempparireseptini on yksinkertaisimmasta päästä:

    -höyrytä ruusukaalit
    -kippaa lautaselle
    -lisää päälle voinokare ja syö :-)

    VastaaPoista
  22. brysselkål?!
    vilka barndomsminnen. mums! har du fastat?

    VastaaPoista
  23. Vaikuttaa ihanalta - kun vaan niitä tuoreita ruusukaaleja joskus saisi! :/ Tällaiset ohjeet on parhaita missä on muutamia laadukkaita raaka-aineita! :) Ei turhaa sähläystä.

    VastaaPoista
  24. Daniela:Varmaankin ihan herkullinen tuolla tavoin simppelisti valmistettu.

    Sara:inte den här gången.Istället cycklade jag,och det var jätteträvligt när det inte fanns biltrafik:-)

    Ent-tu:tein nämä pakastetuista,koska täällä ei pahemmin niitä tuoreita saa,ja ihan hyviä olivat tällä tavoin.

    VastaaPoista
  25. åh, kan tänka mig det, har velat göra det sen jag flyttade hit (dit)...

    VastaaPoista
  26. This sounds very good. I will have to try this. Thanks and will read more or your articles!
    http://alturl.com/7zswx

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...