keskiviikko 24. kesäkuuta 2015

Ihana kokonaisena paahdettu kyssäkaali!

Taas yksi kyssäkaaliohje kun se vaan on niin ihana kasvis:) Lähes aina olen syönyt kyssäkaalia kypsentämättömänä,muutamaa poikkeusta lukuunottamatta,mutta kun luin kantakahvilani viereen avatusta pikku paikasta,ja näin kuvan heidän  kyssäkaaliannoksestaan niin heti jo seuraavana päivänä kävin hakemassa muutamat kyssäkaalit.Tämä oma kyssäkaalini tosin eroaa pikku paikan kyssäkaalista siinä mielessä että sen ympärillä ei ollut tuhkaa ...(en muuten ymmärrä tuota tapaa lisätä erilaisia tuhkia ruokaan....),siinä ei ollut balsamietikkaa   mutta oli unikonsiemeniä ja timjamia mitä minulla ei ollut.Kyssäkaali oli näin tehtynä todella hyvää ja on ihana alkupala-annos:)

Kokonainen uunipaahdettu kyssäkaali
  • muutama kyssäkaali
  • 3-4 rkl hyvää oliiviöljyä
  • 50 gr  murustettua fetaa per kyssäkaali
  • suolaa,mustapippuria
  • chilihiutaleita
  • 1 tl balsamietikkaa per kyssäkaaliannos
  • (tuoretta timjamia)
  • 2 rkl sitruunamehua
Aloita kuorimalla kyssäkaali.Hiero sen ympärille öljyä,Asettele kyssäkaali öljytylle leivinpaperille ja paahda sitä 225 C-asteessa kunnes kyssäkaali on sekä pehmentynyt että saanut väriä pintaan. Tee pieni halkio kyssäkaalin pintaan ja ripottele päälle sitruunamehua ,suolaa ja mustapippuria . Asettele kyssäkaali lautaselle,tiputtele sen ympärille oliiviöljyä,chilihiutaleita ,balsamietikkaa ja mahdollisesti tuoretta timjamia (minulla ei sitä ollut)
On ne kauniita!

14 kommenttia:

  1. Tämän pistän muistiin, tykkään kyssäkaalista kovasti.

    VastaaPoista
  2. Terveellistä, tyylikästä ja taiteellista :)

    VastaaPoista
  3. Kiva kyssäkaaliresepti, kokeillaan sopivassa tilaisuudessa. Tuhkasta olen samaa mieltä kanssasi. Varsinkin palanut purjo on aina ollut minulle vastenmielisen hajuinen. Mutta siinä on se ero meidän harrastajien ja oikeiden ammattilaisten välillä: kun harrastaja käräyttää ruoan, se on palanut ja pilalla - ammattilaiselle se on vain "hiukan karamellisoitunut" ja "pikantti lisä"...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuplaespresso:pidin tästä paljon, toivottavasti tekin. Tuhkan käyttö on kyllä minulle outo asia, vaikka osittain olen sitä itsekin käyttänyt, ainakin hieman tmentuneen munakoisokuoren muodossa

      Poista
  4. Voi miten ihanaa! Kyssäkaalireseptejä ei ihmisellä ole koskaan liikaa.
    Samalla terveiset täältä Shanghaista. Näin yölliseen aikaan pääsee paremmin läpi netissä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jukka&Merituuli:tosiaankin ihanaa, ja kiva alkupalana tarjottuna. Olen rakastunut kyssäkaaliin eikä niitä ohjeita tosiaankaan ole liikaa. Enjoy Shanghai 😃

      Poista
  5. Tutustuin kyssäkaaliin vuonna 2007 Saksassa vaihtoaikana ja se on sen jälkeen lunastanut paikkansa, niin ihana raaka-aine! olen itse syönyt sitä lähes poikkeuksetta raakana mutta tällainen paahdettu versiohan on tosi kiva :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anne, kyssäkaali on tosiaankin ihana raaka-aine😃 minäkin olen syönyt sitä enimmäkseen raakana, minkä huomaa jos katsoo mitä löytyy kyssäkaali-tagin takana, mutta se on hyvää myös kypsennettynä

      Poista
  6. Tulin tutustumaan nyt sun blogiisi kunnolla, kun olemme samassa nelkytplusbloggaajat köörissä ja klikkasin itseni sinun huimaan lukijakaartiisi mukaan:) Mahtavia kuvia ja hei, oppisinko minäkin ruuan laittajaksi, kun näitä reseptejä seurailisin? Käsitöitä teen, mutta ruuanlaitossa olen surkea:D Tervetuloa vastavierailulle Kristallikimaraan: http://kristallikimara.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mysterious M. Kiva kun tulit, tervetuloa😃 kiitos kaunis🌺 Minä taas olen surkea käsitöissä.... Pitääkin tulla tutustumaan blogiisi

      Poista
  7. Ai kun kiva ohje! Tykkään kovasti kyssäkaalista, mutta jostain syystä se tulee aina käytettyä raakana. Tätä voisikin kokeilla vaihteeksi :)

    VastaaPoista
  8. Mielenkiintoisen oloinen resepti, pakko kokeilla!

    -Heidi
    http://tiskivuorenemanta.blogspot.fi/

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...