maanantai 3. marraskuuta 2008

Savulohi+juustopaistos

Laitoin pari päivää sitten pieniä suolaisia paistoksia. Minulla on vuosia ollut kasa ihania pieniä tartelettivuokia, joita tulee käytettyä turhan harvoin.Olen muutenkin heikkona kaikenlaisiin leivontavuokiin, ja minulla on niitä kaapissa iso valikoima. Näitä paistoksia vein ystävälle tuomisena..
Taikina:(8 tartelettivuokaa varten)
4 dl vehnäjauhoja
100 gr margariinia tai voita
1 tl suolaa
1 tl etikkaa
1 dl vettä
Sekoita jauhot, rasva, suola, etikka ja vesi tasaiseksi taikinaksi, kääri kelmuun ja laita jääkaappiin n. 30 min.
Asettele taikina vuokiin (taikina kai riittää myös yhteen isoon piirakkavuokaan) ja voitele munalla. Kun piirakkataikinat voidellaan munalla ja laitetaan lyhyeksi ajaksi uuniin ennen täytettä, se takaa sen, ettei pohja jää märäksi.Tämä on hyvä muistaa esim. marjapiirakoita tehdessä. Piirakat esipaistetaan uunin alaosassa noin 10 min 225 C asteen lämmössä.
Täyte:
3 kananmunaa
100 gr raastettua emmental juustoa
100 gr feta juustoa
½ dl maitoa
suolaa , pippuria
tomaattia
100 gr savulohta pieninä paloina
Leikkaa tomaatti siivuiksi ja sekoita muut täytteen aineet keskenään. Asettele esipaistettujen paistosten pohjalle tomaattisiivuja, ja kaada täyte päälle. Paista paistokset uunin keskiosassa 225 asteessa noin 10 min.
Nämä olivat tosi hyviä!

3 kommenttia:

  1. Voi että! Tuommoisia tartalettivuokia olen juuri haeskellut! Täällä Suomessa on aika huono valikoima tuollaisten pikkuisten leivontavuokien suhteen. Ei niitä taida saada kuin kokkipuodeista, jossa olivat muistaakseni aika tyyriitä. Keväällä käytiin Italiassa ja siellä mulla oli jo yhdessä supermarketissa käsissäni iso kasa sellaisia pikkuvuokia, mutta tulin sitten järkiini ;-)

    Hyvä vinkki tuo pohjan munalla voitelu - en ole ennen kuullutkaan! Herkullisen oloinen ohje muutenkin!

    VastaaPoista
  2. Hippu, en muista tarkalleen mut kai osan niistä olen löytänyt Stockalta.Vuosia sitten ostin...mutta mulla on ihan kamala heikkous kaikenlaisiin vuokiin;)

    VastaaPoista
  3. Voi voi, taatusti herkullista. Savukalat on yksi suurimpia heikkouksiani. =)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...