keskiviikko 26. marraskuuta 2008

Chili-yrttitahna


Mulla on melkein niin kauan kuin muistan ollut jonkinlainen chili-riippuvaisuus.Chiliä jossain muodossa löytyy aina mun keittiöstäni. Tykkään käyttää sitä erilaisissa tahnoissam ja yksi suosikeistani on tahna nimeltä zhug, jota täällä käytetään paljon  ja jota saa jokaisesta marketista.Zhug on alunperin jemeniläinen tahna, joka on levinnyt jokaisen keittiöön. Siitä on olemassa sekä punainen että vihreä versio;itse pidän enemmän vihreästa versiosta.Ja näitä versioita on monta erilaista, tässä versio jonka olen soveltanut paikallisen TV-kokin kirjan reseptistä. Zhugia voisi vaikka kutsua jemeniläiseksi pestoksi...

Vihreä chili-yrtti( zhug) tahna 4-5 vihreätä chilipalkoa nippu korianteria ½ nippu persiljaa 7 valkosipulin kynttä (kokin reseptissä oli 10!!) 1 tl suolaa ½ tl mustaa pippuria ½ tl jeeraa eli juustokuminaa ½ tl jauhettua kardemummaa 2 rkl öljyä Paloittele chilit paloiksi, siemenineen.Laita ainekset öljyä lukuunottamatta monitoimikoneeseen.Jauha hienoksi, lisää lopussa öljy ja laita purkkiin.Sopii hyvin kastikkeisiin, voidaan sekoittaa majoneesiin, kaikkeen missä tarvitaan ytyä. TV-kokin alkuperäiseen reseptiin ei tullut persiljaa, ainoastaan korianteria, josta joko pidetään tai sitten ei.Itse olen oppinut rakastamaan sitä.Reseptiin ei myöskään kuulunut öljy, mutta pidän siitä enemmän kun siinä sitä on hieman.

11 kommenttia:

  1. I looooove zhug!

    Tosin siina kesti muutama vuosi, mutta nykyaan meilla sita on aina.

    VastaaPoista
  2. Susa, niin mäkin, olen koukussa siihen;)

    VastaaPoista
  3. Kuulostaa hyvältä ja monikäyttöiseltä! Mä oon kanssa chiliaddikti, joten tätä täytyy varmaankin kokeilla...:-) Mitenköhän kauan tuo tahna mahtaa säilyä jääkaapissa, osaisitko yhtään arvella?

    VastaaPoista
  4. Hippu, kyllä sen pari viikkoa pitäisi hyvin säilyä, jos se on laitettu puhtaaseen purkkiin.Tosin mulla aina se loppuu ennen tuota aikaa...

    VastaaPoista
  5. Tästä voisi tulla meillä kotona suosikki! Taidan odotella meidän red savinan kypsymistä ja sitten...

    VastaaPoista
  6. Rossana: ai niin teillähän on se chilitarha kotona :)

    Sirpa, kiitos ja kiva kun tulit vierailemaan:)

    VastaaPoista
  7. Mina teen ison satsin kerran parissa kuukaudessa ja pakastan pienissa purkeissa!Nykyaan koko jemenilainen perheeni nauttiin MINUN zhuqistani!!

    VastaaPoista
  8. Anumorchy, sehän on upea saavutus että koko jemeniläinen perheesi nauttii SUN zhugiasi.Tuskin uskaltaisin edes jemeniläiselle tarjota omaani.....;)

    VastaaPoista
  9. Kiitos ihanasta vinkistä ja tästä reseptistä, ihana kokeilla aina jotain uutta. Mukavaa viikonlopun jatkoa Jael <3.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sari, ja mukavaa viikonlopun jatkoa sinullekin:)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...